Οι εκπαιδευτικοί καλούν σε κινητοποιήσεις ακύρωσης των εξετάσεων PISA, Πέμπτη 22/5 με 4ωρες στάσεις εργασίας

Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητ(ρι)ες δηλώνουν ότι θα ματαιώσουν και φέτος τις εξετάσεις τύπου PISA, που οδηγούν στην κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης!
Μετά την προσφυγή του ΥΠΑΙΘΑ στα δικαστήρια για να βγάλουν παράνομη τη στάση εργασίας των ΔΟΕ-ΟΛΜΕ,
Κήρυξη νέας στάσης εργασίας και από την ΑΔΕΔΥ!
Σε ισχύ και η 3ωρη στάση εργασίας ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ.


>Κήρυξη στάσης εργασίας την Πέμπτη 22 Μαΐου 2025

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ, ύστερα από αίτημα της ΔΟΕ
και της ΟΛΜΕ, κηρύσσει τετράωρη διευκολυντική στάση εργασίας, τις
πρώτες ώρες του προγράμματος, για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια
εκπαίδευση, την Πέμπτη 22 Μαΐου 2025, ημέρα διεξαγωγής της
«ελληνικής» PISA.


>Στις 22 Μαΐου εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητ(ρι)ες ακυρώνουμε τις εξετάσεις τύπου “PISA”, λέμε ΟΧΙ στην πολιτική που μαζί με την αξιολόγηση προωθεί την κατηγοριοποίηση-ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου – 3ωρη στάση εργασίας του Ζ΄ Σ.Ε.Π.Ε. Θεσ/νίκης

Συνάδελφοι/ισσες,

Συνεχίζοντας την πολιτική της αξιολόγησης-κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης- της δημόσιας εκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε για τέταρτη χρονιά τα σχολεία που θα συμμετέχουν «υποχρεωτικά» στον «ελληνικό διαγωνισμό PISA», ο οποίος θα πραγματοποιηθεί φέτος στις 22 Μαΐου. Πρόκειται για 304 Δημοτ. Σχολεία και 314 Γυμνάσια από όλη τη χώρα, που με αδιευκρίνιστες διαδικασίες επιλέχθηκαν από το υπουργείο Παιδείας, χωρίς να ερωτηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, μαθητ(ρι)ες και γονείς. Μεταξύ τους και 2 σχολεία της περιοχής του Συλλόγου μας: το 7ο Δ.Σ Σταυρούπολης και το 3ο Δ.Σ Αμπελοκήπων, χωρίς καμιά ενημέρωση και συμφωνία εκπαιδευτικών και γονιών.

Η διενέργεια των εξετάσεων PISA νομοθετήθηκε με τον νόμο 4823/2021 (Αξιολόγηση) που μαζί με το σύνολο των αντιεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων των τελευταίων ετών στοχεύει στη δομική αλλαγή της μορφής και του περιεχομένου του δημόσιου σχολείου, την κυριαρχία της δεξιότητας και της πληροφορίας έναντι της ολόπλευρης κριτικής γνώσης, την ένταση της κοινωνικής επιλογής και του ταξικού ξεδιαλέγματος του μαθητικού πληθυσμού από τα πρώιμα παιδευτικά στάδια, την ενίσχυση της τυποποίησης και μετρησιμότητας του παιδαγωγικού έργου.

Οι εξετάσεις PISA αξιοποιούνται για την ενοχοποίηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών ως κύριων υπεύθυνων της σχολικής αποτυχίας. Χαρακτηριστικές είναι δηλώσεις της ΑΔΙΠΠΔΕ για 20% λειτουργικά αναλφάβητων μαθητών που υποτίθεται ότι εντοπίστηκαν στις εξετάσεις του 2024, ενώ αποτελούν  «αντικειμενικό» εξεταστικό συμπλήρωμα της γενικότερης πολιτικής ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης με τη δημιουργία των Ωνάσειων σχολείων, την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (Mπακαλορεά) και την λειτουργία της σχολικής μονάδας με όρους επιχείρησης. Φέτος εφαρμόζονται για τέταρτη φορά πιλοτικά καθώς η μεγάλη αντίσταση των εκπαιδευτικών και των γονιών τα τρία προηγούμενα χρόνια δεν επιτρέπει στην κυβέρνηση τη γενίκευσή τους του από το 2023, όπως ορίζεται από το νομοθετικό πλαίσιο.

Τι είναι όμως ο διεθνής διαγωνισμός PISA

Ήδη από τη δεκαετία του 1990, ο διεθνής διαγωνισμός PISA αποτέλεσε ένα διεθνές πεδίο σύγκρισης και ταξινόμησης των εκπαιδευτικών συστημάτων με βάση κριτήρια προερχόμενα από τον χώρο της οικονομίας και της αγοράς. Οι στόχοι του διαγωνισμού δεν σχετίστηκαν ποτέ με την προώθηση της ολόπλευρης μόρφωσης των μαθητ(ρι)ών, αλλά αξιοποιήθηκαν ως κριτήρια του βαθμού συμμόρφωσης των εκπαιδευτικών συστημάτων στις ανάγκες της αγοράς. Στη βάση αυτών των αγοραίων επιχειρηματικών κριτηρίων, συγκροτούνται λίστες ταξινόμησης των εκπαιδευτικών συστημάτων, στιγματίζονται ολόκληρα εκπαιδευτικά συστήματα ως αποτυχημένα, προκειμένου να γίνουν, μετέπειτα, πεδία υλοποίησης της νεοφιλελεύθερης εκπαιδευτικής εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ (επιχειρηματικά σχολεία, επικέντρωση στις δεξιότητες και την εργασιακή ευελιξία). Μέσα από τα αμφιβόλου εγκυρότητας τυποποιημένα τεστ προσανατολίζει την εκπαιδευτική διαδικασία σε μαθήματα προσχεδιασμένα, έξω και πέρα από τις ανάγκες παιδιών και κοινωνίας, ταυτίζει τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου με την ανταγωνιστικότητα των οικονομιών, ενώ την ίδια στιγμή κατατάσσει και αποδίδει ταμπέλες σε μαθητ(ρι)ές, εκπαιδευτικούς και σχολεία.

Και τι επιδιώκει ο «ελληνικός διαγωνισμός PISA»…

Μέσα στο ίδιο πλαίσιο, διενεργείται και ο «ελληνικός διαγωνισμός PISA», όπου κατ’ αναλογία με τον διεθνή διαγωνισμό προωθείται ο ανταγωνισμός μεταξύ των σχολικών μονάδων. Η κυβέρνηση επιδιώκει να βρει ένα μετρήσιμο μέγεθος για την εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τυποποιημένων τεστ, τα αποτελέσματα των οποίων θα σχετίζονται άμεσα με την αξιολόγηση των σχολείων (και των εκπαιδευτικών τους), την ταξινόμηση και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και προοπτικά τη δημιουργία ανταγωνιστικών σχολικών αγορών, διαμέσου της γονικής επιλογής σχολείου.

Κι ακόμη δεν είδαμε τα χειρότερα…

Υποβαθμίζεται (και) μ’ αυτόν τον τρόπο η γνώση σε πληροφορία, διαστρεβλώνεται η διδακτική διαδικασία και προσαρμόζεται στα σταθμισμένα τεστ και τις εξετάσεις εξοβελίζοντας την αναζήτηση της γνώσης και την κριτική σκέψη και γενικότερα το σχολείο «προπονεί» τα παιδιά για τέτοιου είδους εξετάσεις, αντί να διδάσκει και να διευρύνει τους μορφωτικούς ορίζοντες των παιδιών. Την ίδια στιγμή, η κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση των σχολικών μονάδων, σε συνδυασμό με το ιδεολόγημα της αυτονομίας της σχολικής μονάδας, θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της κρατικής χρηματοδότησης για τα σχολεία με χαμηλές επιδόσεις στις εξετάσεις. Σχολεία που για προφανείς λόγους δεν είναι άλλα από εκείνα στα οποία φοιτούν τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.

Συνάδελφοι/ισσες,

33 χρόνια μετά τις «εξετάσεις του Σουφλιά» και 46 μετά τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Γυμνάσιο, παιδιά μόλις 12 χρονών, πρόκειται και πάλι να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, ανώνυμες (προς το παρόν) για τα παιδιά αλλά επώνυμες για το σχολείο και τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος, όπως αντίστοιχα πριν μερικές εβδομάδες παιδιά της έκτης δημοτικού και πάλι έδιναν πανελλαδικές εξετάσεις για γραφτούν στο γυμνάσιο της γειτονιάς τους που είχε την ατυχία να εκχωρηθεί στο εφοπλιστικό κεφάλαιο (Ωνάσεια). Εξαναγκάζονται να βιώσουν την αποτυχία και την κουλτούρα του ανταγωνισμού, ότι δηλαδή εμείς οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουμε να μην βιώσουν τα παιδιά «του τελευταίου θρανίου». Το Υ.ΠΑΙ.Θ. με την «ελληνική PISA» επιχειρεί να μεταβιβάσει τις ολέθριες συνέπειες της πολιτικής  του, σε εκπαιδευτικούς, μαθητ(ρι)ες και γονείς, αναπαράγοντας τα πιο ακραία νεοφιλελεύθερα εκπαιδευτικά μοντέλα και μια ακραία συντηρητική παιδαγωγική.

Το έργο μας στη τάξη, ωστόσο, δεν μετριέται σε ποσοτικοποιημένες δεξιότητες αλλά στο χαμόγελο των παιδιών μας, στην αλληλεπίδραση, στη συμβολή μας να βοηθήσουμε τα πιο αδύναμα παιδιά. Το να ισχυρίζεται κανείς ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα βελτιωθεί βάσει των πορισμάτων που θα προκύψουν από κάποιες ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά είναι στην καλύτερη περίπτωση αφέλεια και στη χειρότερη υποκρισία. Αντί για αύξηση της χρηματοδότησης για την ενίσχυση των εκπαιδευτικών συστημάτων, το ιδεολόγημα των κυβερνώντων παραμένει ότι υπάρχουν σχολεία που τα καταφέρνουν και παιδιά ικανά «από τη φύση» τους, μετατοπίζοντας την ευθύνη της σχολικής αποτυχίας από τις ασκούμενες εκπαιδευτικές πολιτικές σε μαθητ(ρι)ες και εκπαιδευτικούς. Τελικά, η PISA εισάγει μία ακόμα εξεταστική διαδικασία που επιδιώκει να περιορίσει κάθε εναπομείνασα δραστηριότητα χαράς και δημιουργίας στο σχολείο, να το μετατρέψει σε ατέλειωτο εξεταστικό κάτεργο.

Συνάδελφοι/ισσες,

Σε μια χρονιά που οι εκπαιδευτικοί συνεχίζουμε μαζικά τον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και των εκπαιδευτικών, αντιστεκόμενες/οι σε απειλές, εκβιασμούς και δικαστικές αποφάσεις, ακόμα και με την απειλή απολύσεων, όπως δήλωσε πρόσφατα ο πρωθυπουργός,  που επιχειρούν να τρομοκρατήσουν και να καταλύσουν το απεργιακό δικαίωμα,  δεν πρέπει να επιτρέψουμε να «νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη, κάθε ζωντανή λειτουργία του δημόσιου σχολείου, και να μετατραπεί σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, όπως απαιτεί η αγορά. Να μην επιτρέψουμε να γίνουν οι μαθητ(ρι)ές μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος ανταγωνισμού, κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου. Να μην μετατρέψουμε τα δημόσια σχολεία σε εργοστάσια, τους μαθητές και τις μαθήτριες μας σε πελάτες, την εκπαίδευση σε εμπόρευμα. Να μην μετατρέψουμε τα σχολεία μας σε εξεταστικά κάτεργα που διαλύουν οτιδήποτε όμορφο, δημιουργικό, και συλλογικό.

Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας οργανώνει καμπάνια πολύπλευρης ενημέρωσης εκπαιδευτικών, γονιών και της κοινωνίας, για την αποκάλυψη αυτής της πολιτικής, με:

  Περιοδείες ενημέρωσης στα σχολεία που συμμετέχουν στις εξετάσεις και κοινές συσκέψεις εκπαιδευτικών και γονιών για την οργάνωση της αντίστασής μας

  Επιστολή προς τους γονείς των μαθητ(ρι)ών των σχολείων μας

  Κήρυξη στάσης εργασίας την Πέμπτη 22 Μάη, ημέρα πραγματοποίησης του διαγωνισμού, τις 3 πρώτες ώρες του πρωινού κύκλου

  Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας εκπαιδευτικών και γονιών έξω από τα 2 ορισμένα για τις εξετάσεις σχολεία την ημέρα πραγματοποίησης τους

Καλούμε:

         Τους γονείς να δηλώσουν την διαφωνία τους με τις εξετάσεις και να μην επιτρέψουν τη συμμετοχή των παιδιών τους σ’ αυτές

         Το Δ.Σ. της ΔΟΕ να προκηρύξει άμεσα στάση εργασίας στις 22 Μάη για το μπλοκάρισμα του διαγωνισμού

Θέλουμε ένα Σχολείο των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, ένα Σχολείο της ολόπλευρης γνώσης και όχι των μετρήσιμων δεξιοτήτων


>Στις 22 Μαΐου εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητ(ρι)ες ακυρώνουμε τις εξετάσεις “PISA” λέμε ΟΧΙ στην κατηγοριοποίηση-ιδιωτικοποίηση-διάλυση του δημόσιου σχολείου

Αγαπητοί γονείς των μαθητ(ρι)ών μας,

Την Πέμπτη 22 Μαΐου πραγματοποιείται για τέταρτη φορά ο «ελληνικός διαγωνισμός PISA», στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών με τη συμμετοχή μαθητ(ρι)ών της Στ΄ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου σε 618 σχολεία από όλη τη χώρα. Μεταξύ των σχολείων που επιλέχθηκαν φέτος από το υπουργείο Παιδείας επιλέχθηκαν –με αδιευκρίνιστα κριτήρια και χωρίς να ερωτηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, μαθητ(ρι)ες και γονείς– περιλαμβάνονται και 2 σχολεία της περιοχής του Συλλόγου μας: το 7ο Δ.Σ. Σταυρούπολης και το 3ο Δ.Σ. Αμπελοκήπων.

Ο διαγωνισμός αυτός δεν είναι κάτι νέο. Σε διεθνές επίπεδο διενεργείται ήδη από τη δεκαετία του 1990 για να συγκρίνει τα εκπαιδευτικά συστήματα από πολλές χώρες και να «παρθούν μέτρα» για αλλαγές. Όσο για τον «ελληνικό διαγωνισμό PISA» ξεκίνησε «πιλοτικά» το 2022 με στόχο να επεκταθεί στην Στ΄ Δημοτικού και την Γ΄ Γυμνασίου όλων των σχολείων της χώρας και “προοπτική” να επεκταθεί και στις υπόλοιπες τάξεις και άλλα διδακτικά αντικείμενα.

Σε τι έχει βελτιώσει όμως το εκπαιδευτικό μας σύστημα, την εκπαίδευση των παιδιών;

Η απάντησή μας είναι καθαρή: όχι μόνο δεν το έχει βελτιώσει αλλά το έχει χειροτερεύσει. Ο ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, ο οποίος έχει την ευθύνη για τον διεθνή διαγωνισμό “PISA”) και οι κυβερνήσεις λένε ότι φταίει το δημόσιο σχολείο για τις «χαμηλές επιδόσεις», άρα πρέπει να πάρουμε μέτρα  που θα αλλάζουν εντελώς τον χαρακτήρα του: περισσότερες εξετάσεις,  περισσότερη και δυσκολότερη ύλη που δεν ανταποκρίνεται στις δυνατότητες πολύ δε περισσότερο τις ανάγκες των παιδιών της κάθε ηλικίας, λιγότερη ουσιαστική γνώση και περισσότερα προγράμματα και κατάρτιση «μιας χρήσης»,  λιγότερη χρηματοδότηση από το κράτος έτσι ώστε τα σχολεία να κυνηγούν χορηγούς. Η “PISA”, όπως και ανάλογες εθνικές εξετάσεις σε Αγγλία, Η.Π.Α. και άλλες χώρες σε συνδυασμό με την αξιολόγηση ανοίγουν τον δρόμο για την κατηγοριοποίηση σχολείων, παιδιών και εκπαιδευτικών, οδηγούν τα δημόσια σχολεία της γειτονιάς σε υποβάθμιση ή και κλείσιμο, με βάση και τις επιδόσεις των μαθητ(ρι)ών τους.

Το Υπουργείο Παιδείας θα προσπαθήσει να σας πείσει ότι είναι για το «καλό των παιδιών σας», ότι «με βάση τα αποτελέσματά του θα βελτιώσουμε την εκπαίδευση», ότι είναι «ανώνυμος και αντικειμενικός» άρα δεν έχετε τίποτε να φοβηθείτε.  Ας δούμε λοιπόν μερικές βασικές πλευρές αυτού του διαγωνισμού:

  • Είμαστε η μοναδική χώρα που «κατεβάζει» τον συγκεκριμένο διαγωνισμό αυτό σε τόσο μικρούς μαθητές,  στην Στ΄ Τάξη του Δημοτικού.

Σε όποιες χώρες υπάρχουν κάποιου τύπου εξετάσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εκπαιδευτικοί και μαθητές ζουν με μεγάλο άγχος για να τα καταφέρουν σε κάτι που είναι έξω από τις δυνάμεις ή τις δυνατότητές τους. Τα θέματα και το πλαίσιο καθορίζεται από άλλους έξω από το σχολείο. Η λογική τους: πρέπει από πολύ μικρή ηλικία να ξεχωρίσουν αυτοί «που τα καταφέρνουν» από αυτούς που «δεν μπορούν», είτε αυτό αφορά κάθε παιδί ξεχωριστά, είτε τη σχολική μονάδα.

  • Μα, μπορεί να ρωτήσει κάποιος, αφού το εκπαιδευτικό μας σύστημα στηρίζεται στις εξετάσεις, δεν είναι καλό να μπορούν τα παιδιά από μικρά να εξοικειώνονται με αυτές;

Κατηγορηματικά όχι. Δεν υπάρχει «συνηθίζω να δίνω εξετάσεις» -γιατί  άλλωστε να το κάνουμε; Οι εξετάσεις δημιουργούν άγχος, ξεχωρίζουν τους μαθητές σε «ικανούς»  και «μη ικανούς», τα σχολεία σε «καλά» και «κακά»  χωρίς να παίρνουν υπόψη τους την ιδιαιτερότητα, τις ειδικές κλίσεις, τις ξεχωριστές ανάγκες κάθε παιδιού ή τις συγκεκριμένες συνθήκες μιας περιοχής ή ενός σχολείου.  Σε καμία περίπτωση το σχολείο σε κάθε του βαθμίδα –πόσο μάλλον στο δημοτικό– δεν πρέπει να είναι απλά ένας χώρος που τα παιδιά προετοιμάζονται για εξετάσεις.

  • Το υπουργείο ισχυρίζεται ότι τα τεστ θα είναι ανώνυμα, τα θέματα δεν θα τα βάζουν εκπαιδευτικοί αλλά θα είναι από Τράπεζα Θεμάτων και άρα αντικειμενικά…

Ναι μεν τα τεστ θα είναι ανώνυμα, όμως τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν σε επίπεδο σχολείου, δήμου και περιφέρειας. Τα όποια χαμηλά αποτελέσματα του σχολείου (και των μαθητών του) θα χρησιμοποιηθούν όχι για να «βελτιωθεί» αλλά για να «στοχοποιηθεί», με τελικό αποτέλεσμα, την υποχρηματοδότηση, τις συγχωνεύσεις, το κλείσιμο σχολείων ή την εκχώρησή τους σε κάποιον επιχειρηματία, όπως έγινε φέτος με τα Ωνάσεια σχολεία. Όσο για την «Τράπεζα θεμάτων», η εμπειρία δείχνει ότι είναι εκτός της καθημερινής, σχολικής πραγματικότητας αφού δεν παίρνει υπόψη τις ξεχωριστές ανάγκες ή δυσκολίες που έχει το κάθε σχολείο και το κάθε παιδί κι ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που καθορίζουν τις σχολικές επιδόσεις. Είναι φτιαγμένα έτσι λες και θέλουν να αποδείξουν ότι τα παιδιά σας «δεν τα παίρνουν τα γράμματα» και ότι εμείς οι εκπαιδευτικοί είμαστε «ανίκανοι» να τα διδάξουμε. Μια ματιά στις τράπεζες θεμάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το αποδεικνύει. Δεν υπάρχουν λοιπόν  «μετρήσιμα κι αξιόπιστα αποτελέσματα, όπως ισχυρίζεται το Υπουργείο. Στο σχολείο δεν μπορούν όλα να μετρηθούν…

  • Μα δεν είναι σωστό αυτό που λέει το Υπουργείο ότι «Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν αξιολογηθεί»;

Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια τώρα εσείς οι γονείς και εμείς οι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε. Λιγότερα παιδιά στην τάξη, μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, δομές που θα υποστηρίζουν τις ειδικές ανάγκες των μαθητών μας, γενναία χρηματοδότηση, σύγχρονα σχολικά κτίρια και υλικοτεχνική υποδομή, κατάργηση τράπεζας θεμάτων και Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στα ΑΕΙ (ΕΒΕ), βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα  κάνουν τα παιδιά να αγαπούν τη γνώση. Σε κάθε περίπτωση δεν έχουμε εκπαιδευτικά αλλά κοινωνικά προβλήματα τα οποία αντικατοπτρίζονται στην εκπαίδευση.

Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν;

Το Υπουργείο θα σας πει ότι η συμμετοχή των παιδιών σας είναι «υποχρεωτική». Το λέει για να σας πιέσει. Το λέει γιατί ξέρει ότι υπάρχουν αντιδράσεις. Σας το λέμε καθαρά: δεν υπάρχει καμία συνέπεια για τα παιδιά σας αν δε συμμετέχουν στον διαγωνισμό. Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να μη συμφωνήσετε στη συμμετοχή των παιδιών σας, πρέπει να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή του. Γιατί αν και φέτος δεν συναντήσει την αντίσταση και την αντίδρασή μας, τις επόμενες χρονιές θα αφορά όλους τους/τις μαθητ(ρι)ες της  Στ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου και αργότερα θα επεκταθεί και  σε άλλες τάξεις και άλλα μαθήματα, μετατρέποντας το σχολείο από χώρο χαράς, δημιουργικότητας και ισότιμης αναζήτησης της γνώσης σε εξεταστικό κέντρο. Γιατί αν επιβληθεί πολύ δύσκολα θα εμποδίσουμε τη μετατροπή των σχολείων μας σε χώρους όπου παιδιά και εκπαιδευτικοί θα περνούν μεγάλο μέρος της σχολικής καθημερινότητας για την προετοιμασία εξετάσεων και διαγωνισμών.

Γιατί θέλουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει και δεν θα εξοντώνει

Το σχολείο της χαράς και της δημιουργίας, της γνώσης και της ελευθερίας!


>ΜΕ ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΕΥΣΕΙΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ

 ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΤΟΝ«ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ PISA»

ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤ(ΡΙ)ΩΝ ! NA ΤΙΣ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ!

  • Η 3ΩΡΗ ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ Γ΄ΕΛΜΕ-Θ ΓΙΑ ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΝΟΝΙΚΑ!
  • ΤΕΤΡΑΩΡΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΩΡΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 ΚΗΡΥΞΕ Η  ΑΔΕΔΥ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ 

ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 22/5 ΣΤΙΣ 8πμ ΣΤΟ 4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣ\ΝΙΚΗΣ (Συγγρού 31)

Το υπουργείο Παιδείας, γνωρίζοντας πολύ καλά πως ο διαγωνισμός της «ελληνικής PISA» τρία χρόνια τώρα εξελίχθηκε  σε φιάσκο  λόγω της αντίστασης εκπαιδευτικών , γονιών και μαθητών,χρησιμοποιεί κάθε μέσο για να  επιβάλλει και να αξιοποιήσει επικοινωνιακά τη όπως- όπως διεξαγωγή του .

Δεν έφταναν τα  κονδύλια ΕΣΠΑ που σπαταλήθηκαν και τα προπαγανδιστικά ψεύδη, προχωρούν τώρα σε μεθοδεύσεις επιλογής του μαθητικού δυναμικούκαι καταφεύγουν για άλλη μια φορά στον προσφιλή τους αυταρχισμό, αντιμετωπίζοντας με μια ακόμα προσφυγή στα δικαστήρια, τους εκπαιδευτικούς και τις κινητοποιήσεις τους. Όπως και τα προηγούμενα χρόνια , έτσι και φέτος έβγαλαν παράνομες τις  στάσεις εργασίας που προκήρυξαν ΔΟΕ – ΟΛΜΕ για την ακύρωση των εξετάσεων της  «ελληνικής P.I.S.A.

Για άλλη μια φορά το ΥΠΑΙΘΑ επιχειρεί να ανακόψει την αντίσταση του κλάδου στα ολέθρια αντιεκπαιδευτικά του σχέδια, να επιβάλει απόλυτη πειθάρχηση και φίμωση στο πλαίσιο της  εντεινόμενηςεπίθεσης στην δημόσια εκπαίδευση ,τους εκπαιδευτικούς και τα σωματεία τους  και της πολιτικής πυγμής και ακραίου αυταρχισμού.

Παράλληλα,  και ενώ διατείνονται πως πρόκειται για «διαγνωστικές» εξετάσεις, δίνουν εντολές για επιλογή του μαθητικού δυναμικού  που θα κληθεί να συμμετέχει σ΄αυτές . Είτε με συμμετοχή μαθητών μόνο κάποιων τμημάτων \ή  τμήματος της Γ΄τάξης( με ποια κριτήρια άραγε θα γίνει η επιλογή;), όπως στο 7ο  Γυμνάσιο Θες\νίκης  ή μεεξαίρεση μαθητών με μεταναστευτικό υπόβαθρο και  με μαθησιακές δυσκολίες, όπως στο 4ο Γυμνάσιο Θεσ\νίκης. Αλήθεια, τι είδους «διαγνωστικές» εξετάσεις είναι αυτές εάν συμμετέχει μόνο μια συγκεκριμένη και επιλεγμένη  μερίδα του μαθητικού πληθυσμού;Είναι προφανές πωςφοβούμενοι τις αντιδράσεις  της εκπαιδευτικής κοινότητας, επιδιώκουν από τη μια,να ελαχιστοποιήσουν το « δείγμα» της διεξαγωγής τους και από την άλλη να διαμορφώσουν όσο το δυνατόν πιο εξωραϊσμένη εικόνα, αποδεικνύοντας και από αυτή τη σκοπιά πως οι  εξετάσεις τύπου PISA είναι εργαλείο αποκλεισμού!

Οι μεθοδεύσεις αυτές όπως και η εσπευσμένη και με άθλιες διαδικασίες προσφυγή είναι ακόμα μια ομολογία της αποτυχίας των κακόφημων «εξετάσεων».Επιβεβαιώνουν πωςοι  συγκεκριμένες εξετάσεις δεν είναι ένα απλό διαγνωστικό εργαλείο,δεν έχουν σκοπό την βελτίωση της εκπαίδευσης, ούτε γίνονται με γνώμονα το καλό των μαθητών μας.Σκοπός τους είναι να αποτελέσουν άλλο ένα εργαλείο που η κυβέρνηση θα εκμεταλλευτεί, προκειμένου να προχωρήσει ακόμα πιο γρήγορα τον αντιεκπαιδευτικό σχεδιασμό της για την κατηγοριοποίηση των σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών, τις συγχωνεύσεις σχολείων  και το  κλείσιμό τους, τη μείωση της χρηματοδότησής τους στα πλαίσια της λεγόμενης «αυτονομίας»,  την ένταση των ταξικών φραγμών, τη  μετατροπή της γνώσης σε τυποποιημένες και μετρήσιμες δεξιότητες και την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.Γι΄αυτόμόνο τυχαία δεν είναι η επιμονή της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘΑ  για την υλοποίηση τους.

ΟΙ ΜΕΘΟΔΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ Ο ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ ΤΟΥΣ ΝΑ ΠΕΣΟΥΝ ΣΤΟ ΚΕΝΟ!ΝΑ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΥΠΟΥ PISA!

  • Στηρίζουμε την 3ωρη στάση εργασίας της Γ ΕΛΜΕ-Θ που ισχύει κανονικά  – μπλοκάρουμε την διεξαγωγή των εξετάσεων.H Γ΄ΕΛΜΕ-Θ έχει ήδη κηρύξει από τις 11-5-2025  3ωρη στάση εργασίας , 8 έως 11 πμ   και οι συνάδελφοι μπορούν να κάνουν χρήση από 1 έως 3 ώρες. Στάση εργασίας έχει προκηρύξει και η ΑΔΕΔΥ για τους εκπαιδευτικούς .
  • Καλούμε γονείς και μαθητές\τριεςνα μην αποδεχτούν τη συμμετοχή τους.
  • Καλούμε τους συναδέλφους-ισσες να συμμετέχουν στην κινητοποίηση της ΕΛΜΕ την Πέμπτη 22/5 στις 8πμ στο 4ο Γυμνάσιο Θεσ\νίκης.

Εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές  απαιτούμε την κατάργηση των  εξετάσεων PISA,   αγωνιζόμαστε ΜΑΖΙ  για ΝΑ ΤΙΣ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ! Οι φωνές μας ενώνονται , διεκδικώντας δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών και θα βασίζεται στις αξίες της ισότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης. Ένα σχολείο δημιουργικό και δημοκρατικό, όπου κάθε παιδί θα αναγνωρίζει τον εαυτό του.

«ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ PISA»: ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ  ΜΑΘΗΤΩΝ, ΣΧΟΛΕΙΩΝ  ΚΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 

ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤ(ΡΙ)ΩΝ ! NAΤΙΣ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ!

ΠΕΜΠΤΗ  22/5, ΗΜΕΡΑ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ:3ΩΡΗ  ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ Γ΄ΕΛΜΕ-Θ 8 έως 11 πμ

 (Οι συνάδελφοι κάνουν χρήση από 1 έως 3 ώρες)

Να μην επιτρέψουμε να γίνουν οι μαθητές και μαθήτριές μας, τα σχολεία μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος διάλυσης, κατηγοριοποίησης, ανταγωνισμού και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου!

4η συνεχόμενη χρονιά το υπουργείο Παιδείας, ετοιμάζεται να διεξάγει πιλοτικά πάλι,το διαγωνισμό της “ελληνικής PISA” στις 22 Μαΐου, στο πλαίσιο της αξιολόγησης-κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης.  Περίπου 300 Δημοτ. Σχολεία και 300 Γυμνάσια και 6.000 παιδιά από όλη τη χώρα επιλέχθηκαν απευθείας από το υπουργείο Παιδείας με αδιευκρίνιστες διαδικασίες και χωρίς να ερωτηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, μαθητ(ρι)ες και γονείς. Μεταξύ αυτών είναι  και το 4ο  Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης και το 7ο  Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης  που ανήκουν στη  Γ΄ΕΛΜΕ-Θ.

Καθόλου τυχαία, παιδιά τάξεων Στ΄ Δημοτικού (αλλαγή σχολικής βαθμίδας) και Γ’ Γυμνασίου (τελειώνει η υποχρεωτική εκπαίδευση) θα εξεταστούν στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικώνμε στόχο να γενικευθεί τα επόμενα χρόνιακαι σε άλλα γνωστικά αντικείμενα και τάξεις.

Τί σημαίνει ο διαγωνισμός για τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές:

  • Το ίδιο το υπουργείο Παιδείας τονίζει πως με την ελληνική Pisa, «συμπληρώνει τις μεταρρυθμίσεις των τελευταίων χρονών, δηλ. τη συνολική αντιεκπαιδευτική του πολιτική .Είναι φανερό πως ο συγκεκριμένος διαγωνισμός δεν είναι ένα απλό διαγνωστικό εργαλείο .Στόχος του Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία και τις διατυπωμένες θέσεις ΕΕ-ΟΟΣΑ, είναι να βρεθεί ένα μετρήσιμο μέγεθος για την εκπαιδευτική διαδικασία μέσω σταθμισμένων τεστ με βάση τις επιδόσεις των μαθητ(ρι)ών και να τις συσχετίσει άμεσα με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, οδηγώντας σε κατηγοριοποίηση των σχολείων, συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους, μείωση της χρηματοδότησής τους στα πλαίσια της λεγόμενης «αυτονομίας».Ήδη η κυβέρνησηπροωθεί στην πράξη νέα μέτρα άμεσηςιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης: Ωνάσεια, Μπακαλορεά, Ακαδημίες, campus, εθνικό απολυτήριο, σχολεία «αριστείας», τεχνικά γυμνάσια για τους «παραβατικούς μαθητές, μείωση προσωπικού εκτεταμένες συγχωνεύσεις, κλείσιμο τμημάτων… και σχολείων, γονεϊκή επιλογή σχολείου.
  • Το ΥΠΑΙΘ επιδιώκει να υποβάλλει τα παιδιά ως άλλα πειραματόζωα σε μια τυποποιημένη και αγχωτική διαδικασία, προκειμένου δήθεν το κράτος να μετρήσει τι πάει λάθος στην εκπαίδευση! Στην πραγματικότητα, επιδιώκει να μεταφέρει τις ευθύνες των ελλείψεων, των χρόνιων προβλημάτων που το εκπαιδευτικό και γονεϊκό κίνημα έχει αναδείξει και διεκδικεί την επίλυσή τους, στις πλάτες των εκπαιδευτικών, των μαθητ(ρι)ών και των γονιών τους! Η σωρεία εξεταστικών διαδικασιών και φραγμών (προαγωγικές, απολυτήριες, Τράπεζα θεμάτων, ΕΒΕ) και τώρα οι εξετάσεις PISA ωθούν τους μαθητ(ρι)ές στην απογοήτευση, την αυτοενοχοποίηση, στο ψαλίδισμα των προσδοκιών τους έως την «εθελοντική» τους αποπομπή από το σχολικό περιβάλλον και τελικά στην παραίτηση του ονείρου απόκτησης πανεπιστημιακού πτυχίου.Στόχος είναι το 70% των μαθητών/τριών να οδεύσει προς την κατάρτιση και τις δεξιότητες και το 30% να συνεχίσει το ανταγωνιστικό, φτωχοποιημένο Λύκειο (ΕΠΑΛ, ΓΕΛ).
  • Είναι δεδομένο ότι οι εξετάσεις PISA αποθεώνουν τις μετρήσεις, κατατάσσουν, κατηγοριοποιούν, υποκινούν τον ανταγωνισμό, υποβαθμίζουν τις γνώσεις σε πληροφορίες, διαστρεβλώνουν και υποβιβάζουν τη διδασκαλία και τη μάθηση, με αποτέλεσμα το σχολείο και η εκπαιδευτική διαδικασία να ανταποκρίνονται αποκλειστικά στις εξετάσεις και να απομακρύνονται όλο και περισσότερο από τη γνώση και την κριτική σκέψη.
  • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, θα περιορίζεται σε ρόλο «προπονητή» και ελεγκτή- τροχονόμου των προσδοκιών,κατάταξης των μαθητών/τριων.Τα παιδιά έρχονται στο σχολείο με εντελώς διαφορετικές εμπειρίες και γνώσεις για τον κόσμο, με βάση το πλαίσιο στο οποίο μεγαλώνουν. Όσοι εργαζόμαστε στο δημόσιο σχολείο, διαμορφώνουμε τη διδασκαλία μας λαμβάνοντας υπόψη τις πολύ διαφορετικές μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες των παιδιών. Οι εξετάσεις τύπου PISA αγνοούν συνειδητά αυτή τη διαφοροποίηση και την ανάγκη πολλών παιδιών όχι να πετύχουν, αλλά να μάθουν να διαβάζουν τον κόσμο με τα δικά τους μάτια. Έτσι, αυτές οι ‘φασόν’ εξετάσεις θα οδηγήσουν και σε ‘φασόν’ διδασκαλία, διδασκαλία περιορισμένη σε στεγνά και στενά καλούπια.

Για να πετύχουν καλύτερα αποτελέσματα, οι εκπαιδευτικοί θα πιεστούν να εστιάσουν περισσότερο στα συγκεκριμένα μαθήματα, θα αφιερώσουν πολύτιμο χρόνο προετοιμάζοντας τους μαθητές και τις μαθήτριες στο συγκεκριμένο τύπο ερωτήσεων και στη συγκεκριμένη ύλη, προσχεδιασμένα μαθήματα και υλικό θα κυκλοφορήσουν άνωθεν και έξωθεν για ‘να βοηθήσουν’ στην καλύτερη επίδοση των μαθητών/τριών και του σχολείου, η διδασκαλία και η μάθηση θα δώσουν τη θέση τους στη στείρα προπόνηση για εξετάσεις.Το σχολείο μετατρέπεται σε εξεταστικό κέντρο από το Δημοτικό. Η μόρφωση και τα μαθήματα θα περιορίζονται στην επιτυχία στις εξετάσεις, συμβάλλοντας στην περαιτέρω οικονομική άνθηση των φροντιστηρίων! Οι εξετάσεις θα αποτελέσουν λαμπρό πεδίο για την ιδιωτική παιδεία, και την κερδοφορία τους.

  • Οι εξετάσεις μπαίνουν ακριβώς στις τελευταίες τάξεις, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο αν εφαρμοστούν και εδραιωθούν, να καταλήξουν ως εισαγωγικές εξετάσεις για τη μετάβαση από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια και από το γυμνάσιο στο λύκειο.

Ο διαγωνισμός αυτός συνάντησε τρία χρόνια τώρα την αντίσταση του εκπαιδευτικού και γονεϊκού  κινήματος . Παρά τα κονδύλια ΕΣΠΑ που σπαταλήθηκαν, τα προπαγανδιστικά ψεύδη, τον  αυταρχισμό που επέδειξε για άλλη μια φορά το ΥΠΑΙΘ,  ο διαγωνισμός εξελίχθηκε   σε φιάσκο. Γι αυτό και φέτος, παρά τις νομοθετικές προβλέψεις, δε γενικεύεται για το σύνολο των σχολείων της χώρας.

Τα δε αποτελέσματα του , που δημοσιοποιήθηκαν, επιβεβαιώνουν τη χρεοκοπία του αγοραίου εξεταστικοκεντρικού σχολείου της ημιμάθειας και της μηχανικής αποστήθισης, της αποσπασματικής πληροφορίας και των δεξιοτήτων για το οποίο ευθύνονται πρωτίστως όλες οι κυβερνήσεις. Κι ενώ βρέθηκαν  “αξιολογούμενες” ανεπαρκείς,επιχειρείται να χρησιμοποιηθούν από την κυβέρνηση για την τεκμηρίωση – στήριξη των πολιτικών της.

Δεν θα επιτρέψουμε να «νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη, κάθε ζωντανή λειτουργία του δημόσιου σχολείου, και να μετατραπεί σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, όπως απαιτεί η αγορά.

Δεν θα επιτρέψουμε να γίνουν οι μαθητ(ρι)ές μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος ανταγωνισμού, κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου.

ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και ΑΣΓΜΕ για να συντονίσουν τον αγώνα τους για το μπλοκάρισμα των εξετάσεων.

Κηρύττουμε και ως Γ΄ΕΛΜΕ-Θ 3ωρη στάση εργασίας, που να καλύπτει τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων.

ΚΑΛΟΥΜΕ:

  • τους Συλλόγους Διδασκόντων να συνεδριάσουν και να απορρίψουν τη συμμετοχή του σχολείου τους στον διαγωνισμό. Επισυνάπτουμε ενδεικτικό σχέδιο δήλωσης του συλλόγου διδασκόντων.
  • τους γονείς και μαθητές να μην αποδεχτούν τη συμμετοχή τους. Η ΕΛΜΕ θα αποστείλει σχετική επιστολή προς τους γονείς.
  • την ΑΣΓΜΕ, τις Ομοσπονδίες και τις Ενώσεις Γονέων, αλλά και τους Συλλόγους Γονέων των συγκεκριμένων σχολείων που έχουν επιλεγεί να καλέσουν σε αποχή το πρώτο δίωρο του διαγωνισμού από τις εξετάσεις.
  • Οργανώνουμε συγκεντρώσεις και κινητοποιήσεις έξω από τα σχολεία και κοινή συγκέντρωση ΕΛΜΕ, ΣΕΠΕ, γονιών, μαθητών

Εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές  απαιτούμε την κατάργηση των  εξετάσεων PISA,   αγωνιζόμαστε ΜΑΖΙ  για ΝΑ ΤΙΣ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ!Οι φωνές μας ενώνονται , διεκδικώντας δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών και θα βασίζεται στις αξίες της ισότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης. Ένα σχολείο δημιουργικό και δημοκρατικό, όπου κάθε παιδί θα αναγνωρίζει τον εαυτό του.


Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., για 4η  συνεχόμενη χρονιά (υποτίθεται ότι το μέτρο, ως «απολύτως επιτυχημένο», θα τύγχανε γενικευμένης εφαρμογής από την προπέρσινη, ακόμα, χρονιά), πραγματοποιεί τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα τύπου PISA σε εφαρμογή του ν.4823/21. 

Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση με αριθμό ΦΕΚ 48879/ΓΔ4/2025, ορίζονται 618 σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσια) από το Υπουργείο Παιδείας για τη διεξαγωγή των εξετάσεων, για τους μαθητές της ΣΤ΄ Τάξης Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου. Οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν στις 22 Μαΐου.  

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. είχε τονίσει από την πρώτη χρονιά απόπειρας πραγματοποίησης των εξετάσεων ότι οι κυβερνώντες «επιδιώκουν να ενισχύσουν τον κοινωνικό ανταγωνισμό, τη λογική “όλοι εναντίον όλων”, με τα αποτελέσματα να ιεραρχούν μαθητές και σχολεία ανοίγοντας τον αντιδραστικό δρόμο για την γονεϊκή επιλογή σχολείων, μέσω της σύγκρισης» κάτι που παρουσιάζεται ως προνόμιο στους γονείς ενώ θα οδηγήσει σε υποβάθμιση σχολείων και επιλογή και μαθητών από τα σχολεία (κάτι που έχει ήδη συμβεί όπου εφαρμόστηκαν ανάλογα συστήματα  επιβεβαιώνοντας, δυστυχώς, τους ολέθριους σχεδιασμούς που κρύβονται πίσω από το όλο εγχείρημα.

Οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο αποτελούν μέρος του συνολικού σχεδιασμού του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για την εφαρμογή της «αξιολόγησης» μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων και επιχειρούν να αλλάξουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου μετατρέποντάς το σε ένα εξεταστικό κέντρο.

Η αντίθεσή μας στην πραγματοποίηση των εξετάσεων δεν αποτελεί, όπως έχει επιχειρηθεί να παρουσιαστεί, ως μια «μάχη χαρακωμάτων, άρνησης του καινοτόμου» αλλά θέση προάσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης και της ουσιαστικές μαθησιακής διαδικασίας μέσα στην τάξη. 

Στις εξετάσεις «τύπου PISA» το περιεχόμενο της διδασκαλίας των μαθημάτων υποχωρεί έναντι των μεθόδων «πώς να πετύχεις στο τεστ». Εκπαιδευτικοί και μαθητές λειτουργούν όχι αναζητώντας το «γιατί» της ουσιαστικής μάθησης αλλά το «τι» και το «πώς» μιας κενής ουσίας «επιτυχίας».

Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. γνωρίζει πολύ καλά τις ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης. Τις έχει αναδείξει με τους αγώνες και τις διεκδικήσεις της η Δ.Ο.Ε. και το εκπαιδευτικό κίνημα συνολικά. Δεν προσδοκά από τις εξετάσεις αυτές να μάθει το τι όφειλε να έχει ήδη πράξει. Της είναι γνωστή η ανάγκη ουσιαστικής ενίσχυσης της σχολικής στέγης και των υποδομών, της μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, της κάλυψης των ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς με μόνιμο προσωπικό ώστε να σταματήσει η αθλιότητα της αναπλήρωσης, η ολόπλευρη ενίσχυση όλων των δομών της ειδικής αγωγής, η πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για όλα τα σχολεία, τα πραγματικά, με βάση την παιδαγωγική επιστήμη, σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία.

Ως Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. υπερασπιζόμαστε το δημόσιο σχολείο, τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/τριών μας. 

Με βάση τα παραπάνω: 

Κηρύσσουμε πανελλαδική διευκολυντική στάση εργασίας για το πρώτο 4ωρο του πρωινού προγράμματος, στις 22 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων, με δυνατότητα επιπλέον  στάσης που θα κηρυχθεί από τους Σ.Ε.Π.Ε.

Καλούμε τους Συλλόγους Π.Ε. της χώρας να προβούν σε κοινές ενημερώσεις – συζητήσεις με τις ενώσεις – συλλόγους γονέων και συλλόγους διδασκόντων, ώστε να αποτρέψουν τη συμμετοχή στις εξετάσεις.

Καλούμε τους/τις εκπαιδευτικούς να συμμετέχουν στις κινητοποιήσεις για την υπεράσπιση και  αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας

Μοιραστείτε το άρθρο